16 december Kerstoptreden Hijum – 24 december Kerstavonddienst Holwerd

16 december een kerstoptreden optreden te Hijum in het dorpshuis. Ver van tevoren moest er natuurlijk worden geoefend. Niet één keer maar al maanden van tevoren werd er al op de kerstliedjes geoefend. Het is niet zo dat de versjes van kerst zomaar even uit een mouw worden geschud. Nee… men moet er wel wat voor doen. Oefenen… herhalen… oefenen… herhalen enz. enz. Vooral als er een nieuwe medley moet worden ingestudeerd welke door de dirigent is gearrangeerd. Elke week een couplet geoefend zodat aan het einde de hele medley goed kan worden gezongen. Het zingen (3-stemmig) moet natuurlijk als koor goed op elkaar worden ingestemd. Het moet klinken, het moet lopen en het moet… ja, wat moet het eigenlijk niet! Alles moet gewoon kloppen. Meestal gaat het goed… soms gaat het wat minder of zelfs slecht. Maar Rome is ook niet in één dag gebouwd… toch? Ook het andere repertoire van het koor ging gewoon door en hierop werd ook nog volop geoefend.

16 december was aangebroken en nu zou het gaan gebeuren, De eerste sneeuw van het jaar was gevallen en dit gaf gelijk een winters gevoel. Een kerstgevoel! Het liedje “Let it Snow” had bij de voorbereidingen zijn werk gedaan. Want er lag sneeuw! Deze middag werden de versjes waarop zo ontzettend geoefend was ten gehore gebracht aan publiek. Aangekomen in Hijum bij het dorpshuis ontvangen door de gastvrouwen met koffie/thee. Daarna inzingen met z’n allen. Na het inzingen terug naar de ontvangstruimte en wachten tot het tijd was voor het eerste deel van het optreden.      De kledingvoorschriften: zwart/rood/wit/zilver (glitters). Het was een kleurrijk geheel.    De zaal zat goed gevuld. Inclusief de vaste fanclub en familieleden van het koor. De ingestudeerde Kerstliedjes werden afgewisseld met het normale repertoire. Het eerste gedeelte begon om 15:30 uur tot 16:00 uur zodat de kelen weer konden worden gesmeerd, maar ook dat de toeschouwers een drankje tot hun toe konden nemen met hierbij een kerstkoekje/kransje. Na een half uurtje pauze het tweede optreden. Met aan het begin het “Wad’n Koor lijflied”. Een toegift werd aan het einde gegeven. Na afloop werd de dirigent een bos bloemen aangeboden en een ieder van het koor kreeg een kersenbonbon, mooi ingepakt in folie, met dankwoord en kerstgroet. Op deze witte 16e december zat het kerstgevoel er al goed in….

Kerstavonddienst 24 december in de Vermaning te Holwerd. De dienst begon om 22:00 uur maar we konden om 21:00 uur in de kerk zodat er nog tijd genoeg was om goed te kunnen inzingen. En dat gebeurde! De lichtjes van de kerstboom moesten nog op het elektriciteitsnet, helaas… kerstlichten aan… keyboard uit. Maar het probleem was snel opgelost. Tijdens het inzingen begon zelfs de dominee te dansen met de gastvrouw. Voor de koorleden was er een speciaal plekje gemaakt waar tijdens de dienst plaats kon worden genomen. Bij de ingang van de kerk werd een ieder welkom geheten door de gastvrouw met aangeboden een liturgie. Ook familieleden van het koor kwamen langs om de dienst mee te maken maar zeker ook nieuwsgierig naar de zangkunsten. Alle kerkbanken inclusief de balustrade waren bezet. Voor de dienst werden er twee liedjes gezongen door het koor: “The Rose” van Bette Middler en “Stay with me till the morning” van Vicky Brown. Om 22:00 uur, na de binnenkomst van de kerkenraad, begon de dienst met voorganger ds. Rob B. Workel. Tijdens de dienst werd het nummer “Fûgel” door onze dirigent solo gezongen met Wad’n Koor als achtergrondkoor. Voor de meditatie bracht het koor nog het nummer “Santa’s Party” van Nick en Simon ten gehore. Na de meditatie werd de “Krystmedley” gezongen. Tijdens de collecte zong het koor “Een kerstliedje voor jou” van de Kik. Beide nummers zijn speciaal voor Wad’n Koor bewerkt door onze dirigent. Aan het einde van de dienst, na de zegen, zong de dirigent “Altyd Ûnderweis” met wederom het koor. Het was een fijne kerstavond, gemaakt door alle aanwezigen in de kerk… maar ook door de gedachten aan degenen die niet meer bij ons zijn maar wel in onze harten blijven voortbestaan…