Gastenboek

Schrijf een nieuw bericht voor het Gastenboek

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Je E-mail adres wordt niet gepubliceerd.
Om veiligheidsredenen slaan we je ipadres 52.14.85.76 op.
Het kan zijn dat je bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden het recht om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.
Taeke schreef op 30 maart 2018 om 22:36
Het begon met de mededeling van onze dirigent op 22 maart dat ons bestuurslid Gea er ook voor kon zorgen dat er de week daarop voor elk koorlid een plastic bekertje gevuld met water en een rietje aanwezig kon zijn. Maar waarvoor of waarom werd ons nog niet meegedeeld. Dat kwam nog… Doch… een paar dagen later werd er een berichtje gestuurd door de dirigent via de groepsapp dat een bekertje gevuld met water toch niet een goed idee bleek te zijn en daarom werd een ieder gevraagd om de volgende repetitieavond zelf te willen zorgen voor een flesje gevuld met driekwart water. De rietjes zouden wel aanwezig zijn. Zogezegd zo gedaan. Net voor de repetitie werd er nog een appje verstuurd door een koorlid dat men het flesje met inhoud niet moest vergeten om mee te nemen. Aangekomen in onze “honk” ontdek je dan ook weer dat er verschillende soorten, maten en vormen van flesjes zijn of voorwerpen waar water in meegenomen kan worden. De vraag rees natuurlijk wel waarom wij met z’n allen een zoiets moesten meenemen en waarom onze dirigent het hoe en waarom nog niet wilde verklappen. Maar nu… op de aangebroken repetitieavond kwamen we er achter. Het flesje met water en rietje is bedoeld om er een oefening mee te doen. Een ademhalingsoefening waarbij je door een rietje in een “flesje” gevuld met water moet blazen met als gevolg dat er allemaal luchtbellen worden gefabriceerd en het daarom dus ook niet handig is om in een flesje te blazen welke helemaal gevuld is. De kans bestaat natuurlijk dan dat je jezelf nat maakt/blaast. Door deze oefening konden de leden van het koor hun ademhaling voelbaar laag in de buik voelen en hierdoor ook leren om over/via de buik te ademen. Hoe dunner het rietje hoe beter voor de buikspieren. Tijdens dit blazen moesten er klanken worden voortgebracht uit je keel c.q. stembanden en dit gebeurde op verschillende toonladders. Met tussenpozen aan het begin of tijdens de muziekstukken werd er “gebubbeld” zodat je het verschil kon horen dat er na het blazen door een rietje in het water er toch zuiverder werd gezongen. Er werd ook al een suggestie gemaakt voor het maken van een nieuw lied voor het koor “Het Bubbellied”. Want wie kent ook niet Adéle Bloemendaal, Joop Braakhekke of Donald Jones, zittend in een bad met bubbels, in een reclamecommercial voor een bekend chocoladerepen merk? Wel…nu kunnen we zelf gaan zorgen voor onze eigen bubbels. Niet in een bubbelbad maar door een rietje in een flesje met vloeistof. Want een filmpje hiervan is ook al reeds gemaakt…Misschien dat deze bubbeloefening wel eens het handelskenmerk kan worden van Wad’n Koor met een nieuwe slogan als ”Wad’n Koor het Bubbelende Koor uit Holwerd!” Deze oefening zal zeker een vast onderdeel vormen voor de repetitieavonden. Volgende keer misschien tijdens de pauze stiekem wat zeep in één van de flesjes proberen te doen en dan met als resultaat: ZEEPBELLEN!!?? Wordt vervolgd…?